Bæredygtighed som princip

Coesfeld, juni 2012 – Et plusenergihus i Mühltal scorer efter renoveringen point med mere plads, lys og et fremtidsvisende energikoncept. Et emissionsfrit hus, der producerer mere energi, end det forbruger, og tilmed lader familiens egen elbil op? Det er ingen fremtidsvision.

I Mühltal i Hessen blev en typisk 70'er-villa forvandlet til et moderne plusenergihus. Ved saneringen har projektlederen helt bevidst satset på værdifulde, bæredygtigt producerede byggematerialer. I rummene er der lagt i alt 150 kvm massive træplanker fra Parador, og haven prydes af en ædel træterrasse, til hvilken der er anvendt planker i serien Trendtime fra Parador.

Udgangssituation

Før saneringen lignede rækkehuset opført i 1970 tusindvis af andre huse: 154 kvm boligareal, oliefyrsvarme med et årligt forbrug på 5.680 liter og et primærenergiforbrug til el og varme på 408 kilowatttimer pr. kvadratmeter om året. Opstillingen af olietanken optog et rum på 16 kvm, som gik fra beboernes nytteareal. Vinduesarealet i hele huset udgjorde kun 12 procent af grundarealet.

thumb01_06-2012_Pulsenergiehaus

Energikoncept for moderniseringen

En CO2-neutral energiforsyning er kun mulig, hvis energiforbruget reduceres til et minimum. Med det formål blev der anbragt isoleringslag på ydervægge, kældergrundflade og loft. Brugen af regenerativ energi er del af konceptet. Varmekilden er nu en luft-vand-varmepumpe, som trækker omgivelsernes varme ud af udeluften og overfører den til en varmtvandsbeholder. De enkelte rum tempereres med et lavtemperatur- fladevarmesystem i gulvet. For at øge den regenerative varmeforsyning yderligere, installerede man desuden en træbrændeovn med varmtvandsvarmeveksler. Den nødvendige strøm til varmepumpens drift leveres af et solcelleanlæg på bygningens tag. Overskydende energi tilføres det offentlige elnet. El-overskuddet på over 3.400 kWh er tilstrækkeligt til at oplade en elbil til ca. 100 kilometers kørsel.

Rumudbytte og arkitektonisk metamorfose

Husets snævre, trængte struktur udgjorde en særlig arkitektonisk udfordring. En småt inddelt, mørkt virkende bygning blev til et rummeligt levested for fem personer med individuelle privatsfærer og et centralt bo- og spiseområde. Ved at fjerne olietanken og foretage flere saneringsarbejder blev grundarealet øget fra 158 kvm til 185 kvm. Panoramavinduer fra gulv til loft med højisolerende trelagsglas samt nye integrerede, store tagvinduer sørger for rigeligt lysindfald i huset. Dette forbedrer påviseligt beboernes velbefindende og reducerer derudover brændetiden for kunstige lyskilder. Træbjælkeloftet i overetagen blev frilagt, så rumhøjden i boområdet blev hævet til 5 meter. Der er opstået klare åbninger, glidende overgange, fremragende dagslysforhold og et samspil mellem indre og ydre rum. Et eksklusivt indtryk formidles af døre i plan med væggene samt et mørkt, massivt træplankegulv fra Parador.