Laminat med historie

Coesfeld, juni 2011 – Hvad har de berømte Delft-kalker, det gamle parket fra et kontor i Berlin og en bardisk tilfælles?

Alle tre har inspireret Parador til nye laminater. Dermed følger virksomheden en stærk trend: Længslen efter autenticitet.

Omtrent sådan kan man forestille sig design-smedjen Parador: På domicilet i Coesfeld leger designere med Delft-kakler. Igen og igen kombineres de til nye mønstre, bliver drejet, skubbet, udskiftet. På et eller andet tidspunkt er man tilfreds. Der er opstået en mosaik af kakkel- klassikeren, der ser ud, som om den har ligget sådan for hundrede år siden, og generationer af mennesker har gået hen over den. Og netop det er det fascinerende ved laminatet "Delft" fra kollektionen "Trendtime 4". Med sine diskrete brugsspor virker den på en gang hemmelighedsfuld og fortrolig. Og udstråler dermed autenticitet.

Spor efter liv

Autentisk er også historierne om to andre laminater, der ikke kunne være mere forskellige. "Nøddetræ antik" er reproduktionen af et parketgulv, der har ligget i over 100 år i et kontor i Berlin, hvor det med regelmæssig pleje er ældet med værdighed og har udviklet en udpræget dyb-brun farvetone. Helt anderledes er laminatet "Ask gråbrun": Det er en efterligning af en bardisk, som – vel nærmere uden regelmæssig pleje – igennem alle årene har antaget en typisk gråtone og er oversået med ridser og andre brugsspor. Begge gulve har en helt egen karakter, der er præget af livets spor. Ægte spor, som ikke kan efterlignes, og som forekommer iagttageren bekendt.