Second life på gulvet

Coesfeld, marts 2013 – Påskønnelsen af det forgangne og længslen efter det ægte finder sit udtryk i en trend, der overfører brugte materialer til en ny kontekst, hvor der pustes nyt liv i dem. Parador omsætter denne følelse til nye gulvkreationer i laminat og lamelparket.

thumb04_03-2013-second-lifeLamelparket og laminat med udlængsel

To nye gulve til moderne storbynomader vækker længslen efter den store vide verden: Laminatet "Trendtime 1 Globetrotter" og lamelparkettet "Trendtime 8 Seaport Oak", hvis overflader er bearbejdet manuelt. Inspirationen til begge gulve kommer fra skibsfragtkasser. Man kan se på de anvendte genbrugsbrædder, at de har været rundt i alverdens havne i deres første liv.

Typiske slid- og brugsspor, som er opstået på de lange rejser eller ved læsning og losning af kasserne, vidner om bræddernes første brug. Denne effekt forstærkes af farvefragmenter, lakeringer eller blegnede skrifttegn, som træet har taget til sig i årenes løb udsat for vind og vejr.

Stilladsbrædder i "second life" – laminatdekoren "Bygningstræ"

Laminatgulvet "Trendtime 6 Bygningstræ" fra Parador får brædder fra byggestilladser til at fremstå i et nyt liv. Som navnet allerede røber, drejer det sig her om efterligninger af stilladsbrædder, som på byggepladsen er bleget af solen, og som har fået en helt speciel patina under påvirkning af kalk, snavs, cement og malingsrester. De passer til en urban-afslappet livsstil, der elsker det perfekt uperfekte.

thumb05_03-2013-second-lifeSkibsgulv med "used look" – lamelparkettet "Old Block"

Tilsyneladende enkeltvis fremstående stave giver lamelparkettet "Eg Old Block" udseende som et ældgammelt trægulv, hvor mørke fuger i tidens løb er blevet synlige imellem de enkelte lameller. Dette gulvs nærmest antikke udseende understreges af de manuelt tilvirkede træstrukturer som årer, knaster eller revner. Som følge af den lyse farvesætning virker gulvet let og passer til næsten enhver indretningsstil.  De nye laminat- og lamelparketgulve kan leveres straks.

FLERE OPLYSNINGER

PARADOR PARKET