Parador Trend-Update
laminat 2013

Coesfeld, februar 2013 – Som designtrendsætter griber gulvbelægningsproducenten Parador globale trends og omsætter disse stilsikkert på gulvet.

Med laminatnyhederne 2013 berører Parador emner, der er toneangivende i den internationale indretningsbranche. En trend er eksempelvis anvendelse af brugte materialer. Parador- designere har ladet sig inspirere af dette og kreeret moderne-urbane gulve af skibsfragtkasser eller bygningstræ. For yndere af den klassiske stil har Parador nye laminatgulve i programmet, som viser historiske gulvbilleder som sildebens- eller skakbrætmønstre, og som takket være klikteknik kan lægges ikke kun af professionelle, men også af gør-det-selv-folk. Ønsket om autenticitet, der i afgørende grad præger vores tid, opfylder Parador med nye overflade-prægninger, der løber analogt med den synlige åretegning, og som virker endnu mere ægte i lys-skygge-spillet. At laminat-design er mere end en efterligning af træ, viser fire nye kreative dekorer i patchwork-stil.

Havneatmosfære og længslen efter den store vide verden

Ved laminatet "Trendtime 1 Globetrotter urban nature" har Parador komponeret et spændende gulv af skibsfragtkasser. Man kan se på brædderne, at de har været rundt i alverdens havne i deres første liv. Typiske slid- og brugsspor, som er opstået på de lange rejser eller ved læsning og losning af kasserne, vidner om bræddernes første brug. Denne effekt forstærkes af farvefragmenter, lakeringer eller blegnede skrifttegn, som træet har taget til sig i årenes løb.

Stilladsbrædder i "second life"

Laminatgulvet "Trendtime 6 Bygningstræ" fra Parador får brædder fra byggestilladser til at fremstå i et nyt liv. Som navnet allerede røber, drejer det sig her om efterligninger af stilladsbrædder, som på byggepladsen er bleget af solen, og som har fået en helt speciel patina under påvirkning af kalk, snavs, cement og malingsrester. De passer til en urban-afslappet livsstil, der elsker det perfekt uperfekte.

Klassisk stemning: Historiske gulvbilleder med laminat

Tilhængere af den klassiske boligstil kan nu også ved laminatgulve finde løsninger til stilfulde og tidløse gulvbilleder. Parador har en række nye laminatgulve på programmet, som knytter an til historiske lægningsmønstre. De enkelte planker er udformet så perfekt, at overgangene er tilnærmelsesvis usynlige. Det bevirker et harmonisk gulvbillede, som på ingen måde står tilbage for det klassiske forbillede.

En stor fordel: Der kræves ikke faguddannede håndværkere for at lægge gulvet; ved hjælp af klik-teknikken kan også lægfolk udstyre deres hjem med traditionelle gulve.

"Trendtime 8 Eg Versailles" viser et elegant, fransk sildebensmønster – en af de mest populære klassikere, kendt fra slotte, museer eller store sale. De velvoksne planker i formatet 1285 x 330 mm beviser, at gendigtede klassikere har sin berettigede plads i moderne boliger.

Også skakbrætmønsteret på dekoren "Eg Louvre" er en klassiker, som man kender fra historiske bygninger. Alle dekorer fås i moderne farvesætninger, på billedet farvevarianten "kalket".

Laminatgulvet "Classic 1040 Eg klodsegulv" forbinder det kendte klodselamelparketgulv med fordelene ved et laminatgulv: Gulvet lægges ganske enkelt ved at klikke plankerne fast til hinanden. Overgangene mellem de enkelte planker er udført næsten perfekt, så man dårligt kan se, at det i dette tilfælde handler om imiteret træ. På den måde kan man let fremkalde illusionen om et ægte klodsegulv i sit eget hjem.

Endnu mere autentisk: Følbare synkronstrukturer til laminat

Længslen efter det ægte, naturlige og fortrolige er en stærk følelse i vor tid. Parador imødegår denne trang med en serie af stilfulde højkvalitets-laminatgulve, som ikke kun fascinerer med deres naturidentiske udseende, men også taktilt kommer meget tæt på deres originale forbilleder.

Til laminaterne fra Trendtime-programmet "Eg Tradition" samt "Eg Century" anvender Parador presseplader, der er perfekt afstemt til trædekorens åretegning. De afbilder træets karakteristika synkront på dekorbilledet og giver det dermed en særlig autenticitet. "Eg Tradition" viser en klassisk eg, der danner et underlag, som passer til næsten enhver indretningsstil. "Eg Century" henvender sig til liebhavere af rustikke gulve. Til fremstillingen af denne dekor har Parador-udviklerne scannet originale parketplanker med meget udtryksfulde åretegninger og parallelt forsynet dem med overfladestrukturer, som overbeviser med ægte dybdevirkninger.

Termo eg giver velbehag

Laminatdekoren "Termo eg" spreder med sin varme farvetone en behagelig, varm atmosfære. Dette gulvs mørke udseende passer lige så godt til moderne interiør som til klassiske møbler. Laminatplankerne fås i to forskellige formater, der også kan lægges kombineret og derved opnå en særligt eksklusiv effekt.

Gammelt er smukt: Rustik charme med historie

Et laminat med rustik charme: "Classic Eg Vintage savet" minder om et veltjent parketgulv, som er blevet lagt for længe siden og er blevet benyttet i årtier. Dette gulv følger en trend, der værdsætter gamle materialer med et brugt udseende og historisk charme. Kreativt gulvdesign Virksomheden Parador er kendt for usædvanligt design.

Kreativt gulvdesign

Virksomheden Parador er kendt for usædvanligt design. Det bevises også af fire nye dekorer, hvor Parador-designerne har sammensat fragmenter af forskellige udgangsmaterialer på en ny måde. Dekoren "Rodeo" viser en kohuds-collage, "Castello" er en blanding af gamle spanske fliser, "Patchwork" sammenføjer benyttede, historiske tæpper i et nyt laminatgulv, mens "Scientific" overrasker med et potpourri af patenttegninger fra forskellige tidsaldre.

Download-links til billederne i høj opløsning:

Miljøfotos

Overflade-afbildinger